Darba tirgus nepārtraukti piedzīvo pārmaiņas, kurām jāspēj
efektīvi pielāgoties. Ir svarīgi būt elastīgam un apgūt jauno. Šodien praktiski jau vairs nav "mūžīgu" profesiju un zināšanu, kuras varētu noderēt visu dzīvi. Turklāt tuvāko gadu laikā automatizācijas riskam būšot pakļauti vismaz 20% šodienas profesiju, kas, savukārt, nozīmē nemitīgu mācīšanos un dažādu prasmju papildināšanu. Priekšstatam ieskām ielūkoties šeit: https://www.delfi.lv/news/versijas/agnese-strazda-diena-pec-ziemassvetkiem.d?id=52794739 Svarīgs ir nevis cilvēka iepriekšējais amats, bet viņa prasmes
un personības iezīmes: inovatīva un kritiska domāšana, radošums un spēja apgūt jauno, emocionālā inteliģence, elastība, gatavība pārmaiņām un komunikāciju prasmes. Ir vērts pārdomāt par tuvās nākotnes dialemmu: vai tie, kas strādāja iepriekšējās darbvietās, būs tie paši, kas būs spējīgi strādāt arī jaunradītajās.
https://www.delfi.lv/news/versijas/karlis-purmalis-neradit-liekos-cilvekus-darba-tirgu.d?id=52979841
No 2020./21. mācību gada Latvijas skolās, projekta “Kompetenču
pieeja mācību saturā” ietvaros, sāk ieviest tādu mācību saturu un pieeju, kas
atbilst jauniem pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības
un profesionālās izglītības standartiem. Projekta mērķis ir izstrādāt, aprobēt un ieviest izglītības sistēmu,
kas nodrošina mūsdienās vajadzīgās zināšanas, prasmes un attieksmes: https://www.delfi.lv/news/national/politics/izm-rote-augstas-amatpersonas-un-iecel-jaunu-valsts-sekretaru.d?id=52613685 Nākotnē cilvēka dzīves ceļš būs saistīts ar vairākām darba vietām
un karjerām dažādās jomās. Iespējams, pat vienlaicīgi profesionāli
darbojoties vienā nozarē, bet piepelnoties – citā. Aizvien biežāk tiek runāts par studijām, kuras noris darba vidē. Piemērs šeit: https://www.delfi.lv/news/versijas/ieva-margevica-grinberga-darba-vide-balstitas-studijas-risinajums-skolotaju-trukuma-samazinasanai-skolas.d?id=52737321
Izglītības iegūšanas veids jau labu laiku vairs nav izšķirošais faktors darba tirgū. Priekšstatu radīšanai rekomendējam ielūkoties, piemēram, šeit: https://www.delfi.lv/news/versijas/juris-binde-no-industrijas-40-uz-izglitibu-40.d?id=52606769, šeit: https://www.tvnet.lv/7098556/vai-parak-daudz-inteligentu-cilveku-var-klut-par-lielu-bistamibu, šeit: https://macitspeks.lv/vai šeit: https://www.tvnet.lv/7069472/izglitibas-limenis-vairs-nebus-izskirosais-faktors-darba-tirgu Vistuvākajā nākotnē praktiski visiem nāksies pielāgoties jaunajai normalitātei (vai postnormalitātei) un kļūt novatoriskākiem kā jebkad agrāk, jo tuvākajos gados bezdarbs pasaulē var skart ap ceturtdaļmiljardu cilvēku. Par to lasiet šeit: https://www.delfi.lv/news/versijas/tanja-tatomirovica-inovacijas-klust-iespejamas-ar-digitalo-prasmju-atbalstu.d?id=52724079 Modernā pasaulē tālmācību izvēlas tāpēc, lai interešu izglītību vai profesionālo karjeru varētu apvienot ar mācībām. https://www.delfi.lv/news/national/politics/ta-macijas-kurucs-abols-tagad-talmacibu-izvelas-biezak-un-citu-iemeslu-del.d?id=52925799 Jaunajā pasaulē būs vajadzīgas pārmaiņas ekonomiskajā domāšanā.
Izlasiet šeit: https://klik.tvnet.lv/7306387/globala-ekonomika-un-kapitalisms-krustceles-kadu-celu-izveleties-talak?_ga=2.239333632.2057776548.1627633999-124849144.1549976619
Skumji, bet Latvijas augstākās izglītības sistēma ir viena no tautsaimniecības jomām, kuru gadu no gada kritizē visos līmeņos. Iesakām iepzīties, piemēram, ar rakstu sēriju, kuru 2017. gadā publicēja Latvijas Banka. Kā galvenās problēmas ilgstoši tiek minētas augstais studiju
imitācijas līmenis un lielas daļas pasniedzēju formālā kvalifikācija, jo augstskolas viņus algo tikai grāda esamības dēļ. Rezultātā cilvēks bez jebkādām praktiskām iemaņām no grāmatas cenšas
iemācīt studentiem, piemēram, ekonomiku, kuru pats arī ir iemācījies no grāmatas. Katru
gadu Latvijas augstskolas izsludina papildus uzņemšanu, taču tik un tā netiek
aizpildītas pat budžeta vietas. Mācības nepabeidzot katrs piektais students (piemēram, bakalaura studijas pabeidzot
vien 48%), bet visvairāk atskaitīto nākot no valsts augstskolām, kas ir loģisks akreditēto, bet nekvalitatīvo studiju programmu īstenošanas rezultāts. Uzsvērtākās Latvijas augstākās izglītības nebūšanas ir kvalitatīvu studiju
programmu trūkums, vāja augstskolu pārvaldība un katastrofāli lielais viduvēju, reālajai dzīvei un darba tirgum absolūti nesagatavotu un neadaptētu absolventu skaits. Nākotnes izglītībai jābalstās uz prasmēm, šodien to saprot pat skolnieki https://www.tvnet.lv/7094437/aptauja-90-latvijas-skolenu-uzskata-ka-izglitiba-visparizglitojosas-skolas-ir-parak-teoretiska. Pretējā gadījumā cilvēkam ir "pliks" diploms, bet nav darba tirgum nepieciešamo iemaņu. Darba devēji gaida tos, kuri pievērš
uzmanību detaļām, ir radoši problēmu risināšanā, ar tendenci sadarboties un prot komunicēt ar līdzcilvēkiem. Priekšstatam ielūkojieties šeit: https://www.tvnet.lv/7095851/nakotne-cilveki-nestradas-naudas-del vai šeit: https://www.tvnet.lv/7033901/covid-19-ir-atveris-nakotnes-biroja-durvis?_ga=2.128449036.1692887119.1605002621-124849144.1549976619 Arī
2021. gada Valsts vienotais jurista profesionālās kvalifikācijas eksāmens ir izraisījis plašas diskusijas
par Latvijas augstskolu izglītības kvalitāti. Skatīt šeit: https://juristavards.lv/doc/279246-atskats-uz-valsts-vienoto-jurista-profesionalas-kvalifikacijas-eksamenu/
Ņemot vērā iepriekš teikto jāsecina, ka mūsdienu izglītības standartiem neatbilstošo "akreditēto tukšumu" Latvijā šobrīd cenšas aizpildīt neformālā izglītība. Covid19 pandēmija visā pasaulē ir akcentējusi nopietnās un pamatotās šaubas par klasiskās augstākās izglītības nozīmi un iegūtā grāda vērtību: https://www.tvnet.lv/7106728/pandemijas-ietekme-uz-izglitibu-vai-mums-vel-ir-vajadzigas-augstskolas Pārmaiņu laiks ir izgaismojis situāciju, ka arī Latvijā krīzi izglītības sistēmā neizdosies atrisināt ar mistiskiem augstskolu akreditācijas plāniem. Klasiskajai augstākajai izglītībai kopumā ir jāpārstāj funkcionēt kā "pasaules rūpnīcai", kura ražo darba tirgum nederīgas "preces" vai "liekos" cilvēkus darba tirgū. https://www.delfi.lv/news/versijas/karlis-purmalis-neradit-liekos-cilvekus-darba-tirgu.d?id=52979841
Ja laikus netiks strādāts pie reformām augstākajā izglītībā, tostarp un jo īpaši
mūžizglītībā un neformālajā izglītībā, sabiedrība attapsies situācijā, kad ir tehnoloģiski attīstītas un
augsti apmaksātas darbvietas, kuras liela daļa ekonomiski aktīvo cilvēku
aizpildīt nespēj, jo viņu prasmes ir neatbilstošas, savukārt viņu
prasmēm atbilstoša darba tirgus piedāvājuma nav.
Klasiskajā izglītībā šobrīd ir "sarkano suņu laiks": ideoloģiska agresija, pilnīga individualitātes neesamība, talantu un patstāvīgas domāšanas trūkums. Itin bieži prese sabiedrību informē par to, ka akreditēto augstskolu beidzēju atalgojums Latvijā ir katastrofāli zems. Kā, mūsuprāt, nožēlojamu zināšanu un iemaņu novērtējuma piemēru ikviens var izlasīt šeit publicēto informāciju: https://www.tvnet.lv/7170971/no-parslogota-spkc-aizplust-darbinieki-taja-skaita-vadosi-specialisti: pārsteidzoši, bet totālās pārslodzes un pastiprinātas atbildības apstākļos (Covid19 pandēmija) Kembridžas universitāti beiguša speciālista darba novērtējums esot tikai 700 eiro mēnesī (pēc nodokļu nomaksas), bet atbildīgas iestādes vadītājas - medicīnas doktores, Ūmeo universitātes (Zviedrija) absolventes algas "griesti" varot sasniegt vien 1600 eiro (pirms nodokļu nomaksas)!!! Beidzot nākas atzīt, ka neformālā izglītība ir katra cilvēka un visas valsts labklājības pieauguma atslēga: https://www.delfi.lv/news/national/esi-konkuretspejigs/vitenbergs-muzizglitiba-ir-katra-cilveka-un-visas-valsts-labklajibas-pieauguma-atslega.d?id=53490519
Pasaules Ekonomikas foruma pētījums
vēsta, ka apmēram pusei šodienas darbinieku būs nepieciešams apgūt
jaunas tehnoloģiju prasmes un pārkvalificēties, lai noturētos darba
tirgū. Tikai lai noturētos, nevis izaugtu un virzītos pa karjeras kāpnēm: https://www.delfi.lv/news/versijas/ieva-ilvesa-latvijas-berniem-zem-ziemassvetku-eglites-nepieciesamas-digitalas-spejas-2021-gada.d?id=52714843 Ne velti 2021. gadu eksperti ir nodēvējuši par attālinātās dzīves tehnoloģiju ēras strauju sākumu - https://klik.tvnet.lv/7153201/2021-attalinatas-dzives-tehnologiju-gads?_ga=2.116121670.1585399564.1609409786-124849144.1549976619 "Iespējams, "jaunā normālā situācija" jau ir klāt pie durvīm un projām doties negrasās, jo nu jau pat biroju darba nākotne ir samērā neskaidra. https://www.tvnet.lv/7192019/biroja-darba-nakotne-krustceles-vai-turpmak-stradasim-tikai-attalinati Diemžēl, mūsu sabiedrībai vēl nav pietiekamas izpratnes par neformālo izglītību, tās veidiem, iegūšanas un pielietošanas iespējām. Cilvēki joprojām akli paļaujas uz akadēmiskajiem grādiem, kaut gan darba tirgū katra darba ņēmēja vērtību nosaka prasmes un šī tendence strauji plešas plašumā. Neformālā izglītība nozīmē strādāt gudrāk un pelnīt vairāk: https://www.delfi.lv/news/national/esi-konkuretspejigs/muzizglitiba-stradat-gudrak-un-pelnit-vairak.d?id=53523495